Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja

Kompozitor: Irena Dragović
Dramaturg: Tijana Markovinović
Asistent scenografa: Tamara Branković

Nezapamćena predstava „HAMLETA“ u selu Mrduša Donja, opštine Sombor, održane u organizaciji Mesnog odbora Demokratske lige uz samopregoran rad i nesebično zalaganje sledećih građana:

Mate Bukarica - Bukara, predsednik Mesnog odbora Demokratske lige sela Mrduše Donje u ulozi kralja Klaudija Saša Torlaković
Mile Puljiza - Puljo, predsednik skupštine Mesnog odbora Demokratske lige sela Mrduše Donje u ulozi Polonija David Tasić Daf
Anđa, njegova kćer, u ulozi Ofelije Ivana V. Jovanović
Mačak, PR Demokratske lige sela Mrduše Donje u ulozi Laerta Branislav Jerković
Joco Škokić - Škoko, seoski momak u ulozi kraljevića Hamleta Ninoslav Đorđević
Andrija Škunca, seoski učitelj, kao režiser predstave Bogomir Đorđević
Šimurina, komentator i tumač predstave Marko Marković
Maruška, seoska krčmarica u ulozi kraljice Gertrude Biljana Keskenović
Sandokan Jašarević Srđan Aleksić
Tode Zatezalo Zdravko Panić
Cvijo Radumilo Pero Stojančević
Aranka Petreš Radumilo Tatjana Šanta
Mara Vidojević Dragana Šuša
Jan Dudaš Živorad Ilić
Adrijana Penesku, izaslanica Evropske komisije za evropske integracije EU Olgica Nestorović / Milijana Makević

Ova komedija, iako napisana pre četrdeset godina, i dalje je aktuelna, i govori o našoj vlastoljubivosti, pohlepi i primitivizmu koje se ne menjaju već, nažalost, opstaju kao "neuništiva devijacija našeg mentaliteta i našeg vremena". Mate Bukara je glavni čovek u selu Mrduša Donja. Vlast deli sa starcem Puljom, koji opstaje na vlasti unazad već skoro pedeset godina, i Mačkom, koji je spreman da uradi sve ne bi li ličio i dostigao svoj jedini uzor i autoritet u životu, njegovog Matu. Radi razvitka „multikulturnog multietnicizma“ u selo Mrduša Donja Evropska komisija za evroregionalne integracije donira osamstohiljadaevra pod uslovom da se u selu izgradi Multikulturni centar i razvije kultura. Mate odluči da za sebe zadrži najveći deo novca, veći deo podeli Pulji i Mačku, a ostatak razdeli ostalim seljanima. Novca više nema, a za nedelju dana, baš na Vidovdan, treba da dođe predstavnica Evropske komisije na uvid situacije. Jedini seljak koji je bio u pozorištu i pogledao predstavu je Šimurina, koji im prepriča sadržaj Šekspirovog Hamleta i predloži da ga spreme. Seljanima se priča dopadne i Mate, odslušajući po prvi put radnju jednog pozorišnog komada, odluči da svi zajedno spreme i odigraju Hamleta. Pošto im je, nepismenima, radnja komada teška i za čitanje, seoski učitelj biva primoran da tekst Hamleta „popravi“ i da u njega „metne kakav etno“.
 

Bukara i fukara

Prošlo je četrdeset godina od kada je Ivo Brešan napisao „Hamleta u Mrduši Donjoj“, rugajući se našoj vlastoljubivosti, pohlepi i primitivizmu, a mi se nismo promenili. Prošlo je dvadeset godina od kako sam počeo da režiram u Somboru, pokušavši da kroz „Aferu nedužne Anabele“, „Ruženje naroda u dva dela“, „Opsade crkve Svetog spasa“, ili „Balkanskog špijuna“, govorim o neuništivim devijacijama našeg mentaliteta i našeg vremena, ali – mi se nismo promenili. Bukara i ostala fukara su i dalje tu, agresivniji nego ikada, primitivni i osokoljeni, presvučeni u nove boje novih političkih partija, vazda spremni da zgrabe i dograbe, otkinu i ujedu, sposobni da iz svakog istorijskog ambisa ispuze neokrnjeni, gladni moći i žedni uspeha po svaku cenu.

Somborski ansambl i ja smo se kalili jurišajući na vetrenjače naših nepremostivih zabluda, razobličavali nakaradnost bivšeg režima koji je opustošio našu zemlju, i evo nas sada, nakon nekoliko godina u kojima smo poverovali da nada postoji, ponovo na istom putu popravljanja nepopravljivog. Po tom putu koji su svojim delima popločali Sterija, Nušić i Domanović, otkidajući kamen po kamen neoborive tvrđave naših zabluda, koračamo iznova spremni da popravljamo vreme koje je, poput Hamletovog „izašlo iz zgloba“, znajući da se sa njega niko nije vratio ovenčan slavom pobednika. „Neko se ružno našalio sa nama, moj kneže vrli“, reći će Horacio Hamletu i biće neoprostivo u pravu.

Kokan Mladenović

inspicijent: Zoran Vučković; sufler: Ninoslav Vranić; dizajn svetla: Stipan Petreš; svetlo: Antun Renc, Igor Pekanović i Miloš Smiljić; ton: Branko Marić; izrada kostima: Dragana Gvardijan, Renata Terzić i Ljiljana Hari; šminka: Radmila Pekez; rekvizita: Danijel Učur i Dejan Vuković; izrada dekora: Slobodan Marić, Đorđe Trnko i Ivan Kusturin; dekor: Antun Lukić, Dejan Pletikosić, Andrej Todorović, Branislav Birvalski i Goran Berenji; šef scenske opreme: Nemanja Vučković; tehničko vođstvo: Stipan Petreš organizatori: Vesna Vranješ i Toplica Mandić

130 godina Narodnog pozorišta Sombor
prva premijera u sezoni 2012/2013.
premijera 7. septembra 2012.
494. premijera od osnivanja

NAGRADE

Na 42. festivalu Dani komedije u Jagodini predstava Narodnog pozorišta Sombor PREDSTAVA HAMLETA U SELU MRDUŠA DONJA Ive Brešana osvojila je tri nagrade.
Nagradu za najbolje glumačko ostvarenje dobio je Saša Torlaković za ulogu Mate Bukarice, nagradu za najbolju mladu glumicu dobila je Ivana V. Jovanović za ulogu Anđe, a nagradu za najbolje rediteljsko ostvarenje dobio je Kokan Mladenović.