Anton Pavlovič Čehov
Galeb

prevod: Kiril Taranovski

režija i adaptacija: Milan Nešković
scenograf: Marija Kalabić
kostimograf: Biljana Grgur
kompozitor i autor songova: Duda Buržujka
scenski pokret: Andreja Kulešević
scenski govor: Saša Latinović

Igraju:
Irina Nikolajevna Arkadina Ivana V. Jovanović
Konstantin Gavrilovič Trepljev Nikola Knežević
Petar Nikolajevič Sorin Srđan Aleksić
Nina Mihailovna Zarečna Ana Rudakijević
Ilija Afanasijevič Šamrajev Pero Stojančević
Maša Julija Petković
Boris Aleksejevič Trigorin Saša Torlaković
Jevgenije Aleksejevič Dorn Ninoslav Đorđević
Semjon Semjonovič Medvedenko Stefan Beronja / Miloš Lazić

inspicijent: Zoran Vučković
sufler: Maja Osvald

Reč reditelja

Dugo imam želju da se bavim „Galebom“ kao komedijom istražujući zašto je to podnaslov drame, s obzirom na to da se mnogi ljudi nakon čitanja zapitaju zašto je Čehov to nazvao komedijom i šta je tu smešno. Ova drama mi daje prostora da preispitujem stvari koje me zanimaju kao reditelja: Gde živi žanr? Na sceni ili u glavi gledaoca?

Gotovo u svakoj glumačkoj školi koju poznajem, ne samo kod nas nego i širom sveta, u nekom trenutku se rade scene iz ovog dela, te sam tako i ja kao profesor glume na akademiji, zajedno sa prethodne tri generacije studenata, istraživao i čitao ovaj komad na različite načine. Mogu slobodno da kažem da su mi taj rad i iskustvo bili najbolja i najvažnija literatura pri radu na ovoj predstavi. Hvala vam dragi studenti.

Međutim u „Galebu“, ima još nešto meni blisko i važno: to je priča o ljudima koje ja poznajem i koji me okružuju. Od nastanka „Galeba“ je prošlo skoro 130 godina, svet se promenio na mnogo načina, ali ljudski odnosi, slabosti, karakteri - ne. Sebičnost, razmaženost, sujeta, pogrešni odabiri, velike i male strasti i traganje za ljubavlju, onom istinskom između majke i deteta, kao i ljubavnika - sve to isto i ja i svi mi danas imamo oko sebe, živimo to i sa tim ljudima, mi smo ti ljudi.

Činjenica da je Narodno pozorište Sombor imalo sluha i hrabrosti da mi dopusti da postavljam sva pitanja i bavim se studiozno i intimno ovom dramom, samo potvrđuje da je taj teatar jedan od poslednjih bastiona odbrane one prave i čiste pozorišne umetnosti koja dopušta istinsku slobodu, koju verovatno i galeb oseća u letu. Ovo je moja treća režija u Narodnom pozorištu Sombor i definitivno mogu reći da, iako se često osećam kao trgovački putnik razapet između studenata i gradova u kojima režiram, opet u ovom pozorištu pronalazim potpunu istraživačku slobodu, mir i uvek grupu posvećenih zaverenika koji se tokom dva meseca upuštaju u borbu sa neizvesnim krajem. Ima li veće radosti od takvog poverenja? I nek je zbog toga slava pozorištu.

Milan Nešković

140. godina od osnivanja Pozorišta
premijera 25. novembar 2022.
prva premijera u sezoni 2022/2023.
535. premijera od osnivanja

predstava traje oko 140 minuta

fotografije: Milan Đurđević